7 maj 2010

Årets spelare?

Vilken sanslös känsla. Tottenham Hotspur är (minst) fyra i Premier League och spelar Champions League kval i höst. Det trodde jag inte när Harry Redknapp tog över hösten 2008 efter tidernas sämsta ligastart.

Onsdagen bjöd på så mycket känslor men nånstans kändes det ändå som att det var vår tur den här gången. Att Redknapps lagbygge var stabilare än Mancinis. Det var också det som blev avgörande.

Men inte trodde jag att Tottenham Hotspur skulle kunna äga säsongens viktigaste halvlek i en bortamatch mot ett riktigt starkt hemmalag. I en match där så mycket står på spel. Det här var ett examensprov som klarades med bravur!

Och mycket är förstås Harry Redknapps förtjänst, även om man inte ska glömma bort Daniel Levys roll i sammanhanget. Mer om den duon utlovas i senare inlägg.

Just lagbygget, där det konsekventa satsandet på hungriga spelare på väg upp i karriären, är något jag personligen är mycket stolt över. Fördelarna med att fånga upp spelare i den fasen är många, men den största enligt mig är att de formas till Spursspelare och anammar den identitet klubben står för. To Dare Is To Do!

Att det sedan är Manchester City som spelas bort, och inte Aston Villa, känns förstås lite extra bra med tanke på just detta.

**********

Tänkte även ägna ett kommande blogginlägg åt truppen 2010/11. Grunden finns men förstärkningar måste till, helst spelare med Champions League rutin. Några namn har redan dykt upp och spontant känns namn som Michael Carrick, Joe Cole, Micah Richards som spelare som alla skulle passa bra in på White Hart Lane.

Mer om detta senare dock...

**********

Årets spelare då, vem är det egentligen? Mina kandidater är Heurehlo Gomes, Michael Dawson, Gareth Bale och Luca Modric... men flera andra har imponerat stort under säsongen. Benoit Assou-Ekotto, Huddlestone, Pavlyuchenko, Defoe har alla visat en stark utveckling under året, även om en del av dem av olika anledningar inte kunnat eller förmått prestera på samma höga nivå under hela säsongen.

Man får självklart inte glömma det jobb Nico Kranjcar gjorde som ersättare för skadade Luca Modric i höstas...

Och så Ledley King förstås, vilken hjälte. Kommer tillhöra de största legenderna när man tänker tillbaka hans karriär om några år.

Sen måste jag bara nämna Peter Crouch. Jag gillar verkligen inte när denne gänglige anfallare spelar från start, det vet ni sen tidigare, men vilken match han gjorde i onsdags. Så skönt att just han fick avgöra matchen. En spelare jag inte vill ska starta, men också en spelare jag absolut inte vill vara utan på bänken! Den perfekte truppspelaren?

**********

Egentligen är det helt otroligt vilken säsong. Tänk om vi bara vunnit hemmamatcherna mot Hull, Wolves och Stoke! Att vi dessutom slutar fyra utan långtidsskadade Jonathan Woodgate och Carlo Cudicini, månader utan Aaron Lennon och Luca Modric, Ledley King som bara kan spela en match i veckan och som även han missat längre perioder, turbulensen med Keane som inte presterade... det är banne mig helt otroligt!

**********

Bale klar för fyra nya år! Ett kontrakt som visar att tiden som underleverantör till storklubbarna är förbi!

2 kommentarer:

  1. Jag röstar på Gomes, stabil hela säsongen... Om man tar bale så har han ju vart grym under våren och samma sak med lennon grym under hösten. Iofs så har de ju vart skadade men ändå måste nästa spela hela säsongen för att bli årets spelare tycker jag... Men tänkt nästa säsong med Bale på vänstern och lennon på högerkanten kommer bli grymt alltså vilken fart på kanterna det kommer att bli...

    SvaraRadera
  2. Gomes är mitt val också. Hade ärligt talat inte bytt honom mot någon annan målvakt! Vilken makalös säsong...

    Bale och Lennon på varsin kant med Huddlestone och Modric centralt låter något det... Perfekt i svåra bortamatcher i Europa..

    SvaraRadera