27 april 2009

Lite rutin, tack!

Spurs är visserligen ett lag som man aldrig riktigt vet var man har, men kollapsen i lördags trodde jag inte jag skulle få uppleva.

Nu trodde jag iofs inte att vi skulle vara i en 2-målsledning efter första halvleken heller, men det var vi efter en mycket väl genomförd 45:a.

Ju mer man tänker på det, desto mer övertygad blir jag att förlusten kanske kan visa sig ganska nyttig för framtiden.

För den andra halvleken visade tydligt att vi saknar en del i karaktär, jävlar anamma och vinnarskalle.

Vi har ett lag som kan spela underbar fotboll, med bollen på marken och fina kombinationer.

Vi har numera ett lag som kan spela relativt väl taktiskt, åtminstone om man jämför med tidigare år.

2 aspekter som många gånger räcker långt.

Det vi inte har är ett lag som kan mala ned motståndet på fysik, eller stå upp i en andra halvlek som i lördags. När spelet inte stämmer. När motståndarna är desperata och satsar allt på ett kort.

Visst är detta att hårddra det hela en aning, men vad jag vill komma till är att Spurs för att ta nästa kliv behöver fler rollspelare som älskar när det blåser kyliga vindar i tuffa bortamatcher som den på Old Trafford.

Spelartyper vi faktiskt hade i truppen för bara något år sedan.

Edgar Davids, Teemu Tainio, Steed Malbranque

Inga stjärnor utan vattenbärare av god klass

Vem har den rollen i dagens Spurs?

Huddlestone, Jenas? Knappast!

Zokora? Till viss del... men ändå inte...

Palacios? Ja, men han är för ensam... Dawson glömmer jag inte, men han har ju andra brister. King och Woodgate glöms förstås inte, men de är ju mer av lugna behärskade spelatyper.

Därför vill jag se spelare som varit med på toppen förr, som har vanan av Europaspel. En eller ett par nya Edgar Davids, om än i en något yngre version än när holländaren anlände i mitten av årtiondet.

Av just denna anledning blir jag ganska glad av att höra namn som Gabriel Heinze, Sulley Muntari och Roque Santa Cruz... eller varför inte Christian Poulsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar