5 augusti 2009

Är Spurs redo?

En dag för väldigt många år sedan, vilket år det var minns jag inte exakt, inledde jag ett förhållande som sedan dess format mig till den jag är idag. När jag ser tillbaka på min barndom, min tonårstid, mitt första jobb, min studietid, fram till idag, har jag passerat många broar och klättrat över mängder av hinder. Besvikelser, förtvivlan och sorg, men också total glädje, hopp och framtidstro. Upp och nedgångar precis som för de flesta andra, dock med en personlig touch.

Men en sak har varit densamma under alla dessa år, sedan jag i unga år började intressera mig för det där fotbollslaget från England i vita tröjor som min pappa tyckte så mycket om. Kärleken till ett lag som spelade en vacker fotboll, där det viktiga inte var att vinna, utan att göra det med stil och klass. Ett lag med mottot "Att Våga Är Att Göra".

På något underligt sätt tror jag att detta har format mig i mitt nu 30 år långa liv.

När jag ser tillbaka på några av mina livsavgörande ögonblick inser jag ganska snart att de ofta handlat om just det, att våga är att göra. Att våga misslyckas, att våga riskera något för att vinna. Att våga släppa taget om den där tryggheten som så många gånger hindrar oss från utveckling.

Jag har alltid haft svårt för att kasta mig in i nya saker och miljöer innan jag känner mig mogen för det, en egenskap som ibland är bra, ibland mindre bra. Men jag har samtidigt en egenskap som driver mig genom svåra stunder där jag tvivlar på min förmåga. Och för varje gång jag överlever ett sådant kritiskt ögonblick märker jag hur jag växer inombords, hur jag utvecklas.

När Spurs tar emot Liverpool hemma på White Hart Lane i Premier League premiären den 16 augusti är det just detta det handlar om. För att inte upprepa de två senaste säsongernas katastrofala säsongsinledningar måste varenda spelare, såväl startmän som avbytare, tro på sig själva.

De måste våga släppa taget, lita på sin förmåga och göra det de är bra på. De måste gå ut inför ett fullsatt White Hart Lane och göra det de innerst inne vet att de kan, spela vacker fotboll och utvecklas. Då kommer resultaten också på sikt. Det är jag helt övertygad om.

Det är just det, och inget annat, de är skyldiga de trogna fansen, klubben och framförallt, sig själva. Kom ihåg, det viktiga är inte att bara vinna, det viktiga är att göra det med stil. Annars spelar inget längre någon roll. Inte för en klubb med en så djupt rotad identitet, en identitet som så många människor anammat.

Nyckeln till framgång ligger i mottot, To Dare Is To Do! Frågan är om Spurs är redo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar