13 april 2010

Mellan enorm besvikelse och...

Två dagar efter fiaskot i FA-cupen och det kommer ta lång tid att släppa den förlusten helt och hållet. Seger i morgon skulle förstås hjälpa till en hel del men mer om derbyt senare.

Först tar vi ett grepp om FA-cup besvikelsen. Vad var det egentligen som hände på Wembley?

Min första känsla är jag såg startuppställningen var att ok, här satsar Redknapp uppenbarligen på att rotera anfallarna i de kommande matcherna. Perfekt att ge Defoe matchning och ge Crouch en start för att på så sätt spara Pavlyuchenko. I övrigt var det ju i stort bästa tänkbara lag så när som på Kranjcar.

Vis av tidigare erfarenheter förstod man i det läget att anfallsspelet skulle sakna det flyt som normalt är ett av våra kännetecken. Egentligen är det ganska märkligt att spelet kan skilja sig så markant beroende på vilka anfallare vi ställer upp med, men enligt min mening fungerar spelet inte när Peter Crouch startar matcherna.

Framförallt märks det på våra mittfältare, då främst våra offensiva alternativ. Modric och Huddlestone framförallt, men även Kranjcar och Bentley i viss mån.

Smarta mittfältare som blir bättre av att spela med smart anfallare som är på samma nivå tankemässigt. Det är ingen slump att just Modric verkar göra sina bästa matcher när Pavlyuchenko finns på planen.

Det faktum att både Pavlyuckenko och Gudjohnsen är betydligt rörligare och opererar på större ytor, betydligt bekvämare med bollen, spelar förstås också in.

Nu menar jag inte att det var fel av Redknapp att starta med Crouch med tanke på kommande matcher, men jag hoppas innerligt att han inte gör det imorgon.

**********

En annan anledning som diskuterats är underskattning. Men jag vet i katten, inte såg det väl ut som underskattning? Vi pressade ju trots allt tillbaka Pompey under långa stunder och chanserna skapades ju.

**********

Det fanns så klart andra faktorer som spelade in. Den undermåliga gräsmattan, en högst inkonsekvent domare, men nog ska vi kunna besegra ett skadeskjutet Pompey i fritt fall, med en backlinje ledd av Ricardo Rocha av alla människor, i en FA-cup semi? Vi var verkligen sämst när det gällde som mest.

**********
Sämst när det gäller som mest ja. Nästintill ett signum för Tottenham Hotspur (bortsett från ligacuptiteln förr förra året). Eller var debaclet i helgen bara ett olycksfall i arbetet för Harry Redknapps Spurs?

Svaret på den frågeställningen får vi redan imorgon.

Klarar Tottenham Hotspur att komma tillbaka och snuva Arsenal på en eventuell ligatitel, ja då är jag beredd att kapitulera.

Bägge lagen kommer från tunga förluster, om än av väldigt olika karaktär.

Båda lagen kommer enormt revanschsugna och högmotiverade. Ett lag jagar Champions League, det andra ligatiteln och båda gör det med en diger skadelista.

Båda lagen saknar sin viktigaste mittfältare, Palacios och Fabregas. Frågan är vem som betyder mest för sitt lag?

Just avsaknaden av Palacios känns inte bra. Kaboul ersatte mot Stoke, men matchbilden blir en helt annan nu och jag är rädd att kvicka Gunners mittfältare kommer köra över Kaboul på det centrala mittfältet.

Min lösning heter Diamant; Hudds (def), Modric, Bentley, Gudjohnsen (off). Vi måste vinna matchen centralt.

Framåt vill jag se Pavlyucheko, som jag tror kommer passa utmärkt mot ett spelande lag som Arsenal, samt Defoe.

Nu vet jag inte så mycket om hur Wenger tänkt ställa upp sitt lag, men en otroligt spännande, och matchavgörande, duell blir den mellan Bale och Sagna. Räkna med att det kommer hända grejer både offensivt och defensivt på Spurs vänsterkant.

**********

Vågar knappt tippa utgången men eftersom jag förutspådde tre poäng i analysen av restprogrammet för något inlägg sedan så får jag förstås hålla fast vid det segertipset.

I den analysen slog City Birmingham planenligt, dock verkar Tevez mindre nöjd med Mancini, medan Liverpool oväntat tappade två poäng mot Fulham. Bättre än tänkt så här långt alltså!

Nu laddar vi för derbyt, COYS!!!

1 kommentar:

  1. tycker också att vi ska slå pompey oavsett men i en match så kan allt hända om man inte får ett tidigt mål, ja brukar heller inte klaga på domarna för mycket men fy fan va dålig han va, tom James i målet log o visste att det skulle vart mål, det får inte vara såna kassa domare i så viktiga matcher, o han ska va VM domare, han e ju nästan sämre än svenske Hansson....
    Man får försöka va optimist o hoppas vi kan få 3 pinnar sammanlagt nu de två närmaste matcherna, annars e det nog kört me 4:e platsen,vore gott me seger idag... dags för lite flyt nu igen!

    SvaraRadera