7 februari 2010

Otur eller oförmåga?

Så här dagen efter ytterligare ett resultat som inte speglat matchbilden är det framförallt två aspekter som oroar mig inför resten av säsongen. Men innan vi går in på det resonemanget ska det sägas att jag är väldigt nöjd med det arbete Harry Redknapp gjort sedan han tog över efter Ramos förra hösten.

Men bara för att han stabiliserat Spurs i toppskitet innebär ju inte det att man inte får kritisera honom.

Jag har varit inne på det tidigare och efter 0-0 mot Villa igår känns ämnet än mer aktuellt. Speciellt när vi spelar så bra som vi faktiskt gjorde igår.

Många menar att vi bara hade otur som inte fick in bollen i mål. Trenden är dock tydlig. Vi skapar massor av målchanser, men kan inte avgöra matcherna.

Och det är inte otur det handlar om.

Först och främst menar jag att vi inte har en tillräckligt vass anfallsbesättning. Eller snarare, Harry utnyttjar den på fel sätt. För mig är, återigen, Peter Crouch en idealisk inhoppare. Visst skapar han en del oreda, men någon stor målskytt eller skickligt framspelare är han absolut inte. Därför känns det som ett jäkla slöseri att spela Crouch i match efter match. Inte minst med tanke på det spelskickliga mittfält vi förfogar över.

Just att Redknapp envisas med att spela Crouch, som bara gjort 5 mål i ligan (!), leder oss osökt in på ett större dilemma, bristen på flexibilitet. Det känns precis som om Redknapp inte har någon reservplan när målen inte kommer. De matcher där Redknapp slängt in en tredje anfallare har mer känts som ren desperation istället för en genomtänkt plan.

Det är ju fasen bara Defoe som gör mål och han försvinner ju relativt ofta ur matcherna, framförallt mot riktigt bra motstånd. Men en riktigt bra partner tror jag iofs den biten skulle lösas av sig självt.

Hoppet nu står väl till Eidur Gudjohnsen... men jag undrar jag om han kommer flytta på Crouch! Hoppas jag har fel...

För att sammanfatta tror jag tyvärr att Harrys syn på Crouch som ordinarie anfallare kommer att kosta oss fler onödiga poängtapp framöver. Det finns så mycket mer att kräva av ett samarbete mellan forwards, minns bara Keane/Berbatov. Åtminstone av ett lag som har ambitionen att ta sig till Champions League.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar